Refurbished of een nieuwe iPhone?

Een klant koopt een iPhone 6 Plus bij de Apple Store in Amsterdam. Als haar smartphone er na acht maanden mee stopt en niet meer te repareren blijkt, krijgt zij een vervangend toestel. Dit blijkt een ‘refurbished’ toestel te zijn en geen nieuwe iPhone. Daar neemt de klant geen genoegen mee en ze doet een beroep op SRK Rechtsbijstand. Het tv-programma Kassa besteedde onlangs aandacht hieraan.

In overleg met de klant start SRK een rechtszaak, waarbij zij in juli 2016 door de Rechtbank Amsterdam in het gelijk wordt gesteld. Apple moet het aankoopbedrag (€ 799) aan onze klant terugbetalen, evenals de gemaakte proceskosten.

Recht op een nieuwe iPhone

Een klant heeft een gloednieuwe iPhone aangeschaft en binnen de garantietermijn vertoont het toestel kuren. In eerste instantie heeft de klant recht op kosteloze reparatie bij de verkoper, maar als er onherstelbare schade is, dan heeft hij recht op een nieuwe iPhone. Dit is conform de Nederlandse wet. En dus niet op een ‘refurbished’ toestel. De klant hoeft dus geen genoegen te nemen met een refurbished toestel.
Een refurbished – ook wel een reassembled, remanufactured, reconstructed of gereviseerd genoemd – telefoon is een smartphone die is samengesteld uit oude en nieuwe onderdelen. In principe zou deze naar behoren moeten functioneren, maar het is geen nieuwe telefoon die rechtstreeks uit de fabriek komt. In dit geval van Apple

Apple past beleid refurbished toestellen niet aan

Na de uitspraak van de rechter in juli vorig jaar volgen in het najaar bij SRK een aantal nieuwe zaken. Deze betreffen klanten die ná de uitspraak van de Rechtbank in een soortgelijke situatie een refurbished toestel aangeboden kregen als vervangend toestel, daar hun eigen smartphone binnen de garantietermijn onherstelbaar kapot ging. Blijkbaar heeft Apple haar beleid omtrent refurbished toestellen na het vonnis van de Rechtbank niet aangepast, terwijl de consument recht heeft op een nieuw toestel. 

Onwetendheid

Bijna half Nederland gebruikt een iPhone. Maar wat waarschijnlijk veel consumenten niet weten, is dat indien een toestel binnen de garantietermijn onherstelbaar kapot gaat, men recht heeft op een nieuw toestel. Zij krijgen veelal een vervangend toestel. Bij het merendeel van deze mensen wordt dan niet verteld dat het om een refurbished toestel gaat, maar moeten zij hier eerst zelf naar vragen. 

TV-programma Kassa

De uitspraak van de rechter in juli 2016 en het feit dat er sindsdien meerdere mensen in het afgelopen half jaar een gerefurbished of reassembled iPhone aangeboden kregen, trok de aandacht van het tv-programma Kassa van de VARA. In de besteedde Kassa ruime aandacht aan refurbished iPhones.

Refurbished of een nieuwe iPhone

Consument moet kunnen kiezen

Apple of de verkopende partij mag niet zelf bepalen of ze een refurbished of een nieuw toestel geven, die keuze moet bij de consument liggen. Als uw iPhone binnen de garantietermijn kapot gaat en niet te repareren is, neem dan geen genoegen met een refurbished of gereviseerd toestel.

Tips

  • Vraag of het een refurbished, reassembled, remanufactured of gereviseerd toestel is als u een vervangend toestel aangeboden krijgt (dit wordt namelijk niet altijd verteld). Neem geen genoegen hiermee en vraag nadrukkelijk (eis) om een nieuw toestel;
  • Ga in gesprek met de winkelier en probeer samen tot een oplossing te komen; 
  • Mocht dit niet werken, stuur dan een brief of e-mail met daarin de klacht, wijs op de consumentenwetgeving en vraag om een reactie binnen 14 dagen
    (zie onze ); 
  • Beschikt u over een rechtsbijstandsverzekering? Neem dan contact op met uw rechtsbijstandsverzekeraar. Of schakel een jurist of advocaat in.

Bevindt u zich in een soortgelijke situatie? Dan kunt u gerust contact met ons opnemen en bekijken wij wat de mogelijkheden in uw situatie zijn. 


Wilt u meer juridisch advies over mobiele telefoonabonnementen?

Share:

Share:

Voor alle juridische hulp