Parkeersensoren bij het rijexamen! Handig of niet?

Vanaf 2016 mag je als examenkandidaat gebruik maken van advanced driver assist systems (ADAS). Denk hierbij aan parkeersensoren, dodehoek-waarschuwingen, lane assist, achteruitrijcamera’s enzovoort. Al die handige gadgets zitten tegenwoordig standaard of tegen bijbetaling op nieuwe auto’s.

Dat was ook het argument van het CBR: al deze handige foefjes zijn tegenwoordig verkrijgbaar, het kan dan geen kwaad om de examenkandidaat ermee vertrouwd te maken. 

Toch kun je je afvragen of dit zin heeft. Alle nieuwe auto’s hebben inderdaad allerlei mooie snufjes om het autorijden makkelijker te maken, maar welke pas geslaagde automobilist(e) koopt direct na het behalen van het rijbewijs een nieuwe auto? Meestal is het een 3e of 4e hands exemplaar!

Overigens is het wel zo dat aan de eisen van het rijexamen niets veranderd is. 
Bij het examen beoordeelt de examinator de rijvaardigheid van de examenkandidaat en niet het gebruik van ondersteunende systemen.  

Als in de auto een dodehoekverklikker aanwezig is moet de examenkandidaat toch goed blijven kijken in de spiegels. 

Systemen die het rijden van de automobilist overnemen (denk aan auto’s die zelf kunnen inparkeren zodat je het stuur los kunt laten) blijven verboden tijdens het examen. 
Prettig om te weten dat de regels voor het examen dus niet soepeler zijn geworden. Veiligheid voor alles!

Bron: CBR 

Share:

Meer nieuws van SRK

Share:

Voor alle juridische hulp