Storm en vertragingen

In de herfst kan het soms flink stormen en loopt u het risico van vertragingen en het missen van aansluitingen, als u reist met het vliegtuig of het openbaar vervoer. Wat zijn dan uw rechten?

Slechte of extreme weersomstandigheden worden in het algemeen beschouwd als overmacht. Voor het openbaar vervoer is wettelijk geregeld dat de aansprakelijkheid voor schade als gevolg van vertraging is uitgesloten (uitgezonderd grove schuld). De Nederlandse Spoorwegen kennen wel een geld terug regeling voor vertraging, maar deze geldt niet voor uitzonderlijke situaties als extreem weer.

Annulering en vertraging

storm vliegtuigOok als een vlucht is geannuleerd of vertraagd of als een aansluitende vlucht wordt gemist door slechte weersomstandigheden kan dit overmacht (oftewel buitengewone omstandigheden) opleveren. Volgens Europese regels moet de luchtvaartmaatschappij de passagier afhankelijk van de situatie wel het ticket terugbetalen en zo spoedig mogelijk alternatief vervoer aanbieden.

Bij annulering en vertraging heeft de passagier zo nodig ook recht op verzorging, zoals het aanbieden van accommodatie en maaltijden en verfrissingen op kosten van de vervoerder. Verloren vakantiedagen of andere schade zijn echter niet te verhalen, als slecht weer de oorzaak is.

Slecht weer overmacht

Ook een reisorganisator kan zich bij slecht weer op overmacht beroepen. Wel geldt er een plicht tot hulp en bijstand aan de reiziger. Bij echte calamiteiten die bijvoorbeeld tot terugkeer naar huis aanleiding geven springt het Calamiteitenfonds in.

De bewijslast van overmacht ligt bij de vervoerder en reisorganisator. Als deze niet bewezen wordt, geldt er wel een schadeplicht.     

Bronnen:
eur-lex.europa.eu
www.ns.nl
www.anvr.nl
 

Voor meer informatie over vluchten en vertraging:

Share:

Share:

Voor alle juridische hulp