Blij dat ik glij?

En dan volgt hier de weersverwachting: niet zo best! Overdag is het de laatste dagen weer opmerkelijk zacht voor de tijd van het jaar, maar in de vroege ochtend kan het knap koud zijn. De media waarschuwt dan weer voor gladheid. Weerman Piet Paulusma zegt het vrijwel dagelijks op zijn site: De dag begint met kans op gladheid en autoruiten krabben.

Gladheid

De afgelopen weken waren er ook weer heel wat aanrijdingen door gladde wegen. Het kan dan ook geen kwaad om tips voor rijden bij gladheid weer even door te nemen. De tips zijn afkomstig van de ANWB en die kan het weten!

Voor we wegrijden

Eerst alle ruiten krabben! Niet alleen de voorruit, maar ook de achterruit en alle zijruiten. De spiegels vergeten we natuurlijk ook niet. De politie let de laatste tijd weer scherp op autoruiten die niet goed zijn schoongemaakt. Het boetebedrag kan, afhankelijk van hoe slecht het zicht is, oplopen tot een bedrag van € 360,-. Zonde van het geld, nietwaar?

Na het starten direct de blower vol aan op de warmste stand en richten op de voorruit. Doe de centrale dashboardroosters even dicht, zo gaat alle lucht naar de voorruit. En de airco kun je mooi gebruiken om de ramen te ontwasemen!

Ligt er sneeuw op de auto? Veeg die er dan zoveel mogelijk vanaf. Anders waait het er af bij hogere snelheden en dat veroorzaakt gevaar voor automobilisten en motorrijders achter je. 

Ligt er een flinke berg sneeuw om de auto heen? Schakel dan om weg te rijden de tweede versnelling in. Dan is de kans op doorslippen een stuk kleiner. Geef niet teveel gas en laat de koppeling langzaam opkomen. Als je een automaat met sneeuwstand hebt, gebruik die dan.

We rijden (eindelijk) en wat nu?

Afstand houden! Heel belangrijk is het om afstand te houden. Waar normaal het advies geldt twee seconden tussen jou en je voorganger te houden, kun je dat bij gladheid beter oprekken naar drie of vier seconden. Als je voorganger plotseling remt, heb je de ruimte en tijd om dat op te vangen. 

Pas je snelheid aan en houd altijd voldoende afstand tot de voorligger. 

Verder moeten bij gladheid alle handelingen met beleid gebeuren. Heel voorzichtig gas geven. En zeker bij terugschakelen de koppeling niet abrupt laten opkomen, want zelfs daardoor kun je slippen. 

Stuur rustig, rem niet abrupt. En stuur bochten niet te scherp in.

Ver voor je uit kijken!

Een tweede belangrijke tip: blijf zo ver mogelijk voor je uit kijken, dan stuur je meestal vanzelf de goede richting op. En ook dat gaat beter als je niet te dicht achter je voorganger rijdt. Zo lang je nog gewoon rijdt en niet slipt, lijkt het of alles veilig is in de vertrouwdheid van je auto, maar elk beetje veiligheidsmarge is nodig in deze omstandigheden.

Trek vooral rustig op!

Optrekken vanuit stilstand leidt soms tot enge glijpartijen. Of we geven teveel gas waardoor de slippende banden zich dieper in de sneeuw ingraven en de auto helemaal niet meer van zijn plek komt. Wegrijden in z’n twee kan helpen. Maar het belangrijkste is weinig gas geven en de koppeling heel rustig laten opkomen. Dat kan overigens ook prima in de eerste versnelling. Het klinkt tegenstrijdig, maar het kan soms ook helpen om bij het wegrijden veiligheidssystemen als ESC (ESP) uit te zetten. De correcties van dergelijke systemen maken het wegrijden in sneeuw juist moeilijker.

Remmen: soms hard… 

Moet je een noodstop maken, dan wil je dat het ABS (antiblokkeersysteem) optimaal functioneert. Ga dus niet steeds een beetje (‘pompend’) remmen. ABS werkt alleen als je de remdruk hoog houdt. Het is dan zaak zowel je rem als je koppeling - bij voorkeur tegelijkertijd - hard in te trappen. Schrik niet als je rempedaal gaat trillen of als je rare geluiden hoort. ABS zorgt ervoor dat je wielen blijven draaien (anti-blokkeren dus) en daardoor kun je blijven sturen als dat nodig is.

...Soms helemaal niet 

Soms kun je juist beter helemaal niet remmen. In bochten bijvoorbeeld. Je kunt beter gas loslaten om vaart te minderen. Geef pas weer gas als je de bocht uit bent. Mocht je de bocht toch niet goed hebben ingeschat en je ziet de vangrail op je afkomen, blijf dan vooral kalm. Ga niet enorm aan je stuur trekken; je kunt de auto beter laten glijden en rustig het stuur in de juiste rijrichting draaien. Zodra je weer grip hebt, ga je dan vanzelf de goede kant op. De vangrail raken is heel vervelend, maar kan ook helpen je auto weer in het juiste spoor te krijgen.

Ook met winterbanden: extra alert blijven!

Ook met winterbanden onder je auto moet je rekening houden met de weersomstandigheden. Normaal gesproken is je remweg als je twee keer zo hard rijdt al vier keer zo lang. Bij gladheid wordt dat nog versterkt. Winterbanden mogen dan een kortere remweg hebben dan zomerbanden, maar als je hard rijdt verdwijnt dat effect.

Sommige mensen denken dat het helpt de bandenspanning te verlagen. Ze redeneren dat de banden dan meer contact maken met de weg en dat zou moeten leiden tot extra grip. Helaas: te slappe banden gaan ten koste van de stabiliteit. Daar komt nog bij dat winterbanden sowieso wat zachter van structuur zijn dan zomerbanden. Om ze optimaal te benutten is de juiste bandenspanning nóg belangrijker.

Contact

We hopen dat je met deze tips veilig en zonder brokken de komende koude ochtenden doorkomt.
Maar mocht je toch onverhoopt in je auto worden aangereden door een automobilist die niet de moeite nam om zijn ruiten goed schoon te maken: SRK staat met raad en daad paraat! Neem dan gerust contact met ons op en we bekijken samen wat de mogelijkheden in jouw situatie zijn. 

Share:

Share:

Voor alle juridische hulp