Gemiste vlucht voorkomen: Vakantiedrukte op Schiphol

De vakantieperiode staat weer voor deur. Veel mensen plannen in deze weken een welverdiende vakantie naar het buitenland. Dit betekent veel drukte op de wegen, maar ook op luchthaven Schiphol. In de afgelopen maanden, met name tijdens de meivakantie, ondervond Schiphol een topdrukte met op sommige dagen 200.000 passagiers per dag. Deze topdrukte houdt naar verwachting tot eind oktober aan met op sommige dagen zelfs 230.000 passagiers per dag. Als gevolg van deze drukte moeten passagiers lang wachten bij de veiligheidscontroles en paspoortcontroles. Door dit lange oponthoud arriveerden in mei veel passagiers te laat bij de vertrekgate en werden zij niet meer toegelaten op hun vlucht.

Meer personeel

De drukte is ontstaan doordat luchthaven Schiphol een , aldus een woordvoerder van KLM. Schiphol maakte op 3 mei jl. bekend dat zij meer personeel inzet bij de veiligheidscontroles ter voorkoming van de lange wachtrijen. Daarnaast wordt in vertrekhal 2 extra rijen gebouwd, die de .

schiphol check-inDit betekent echter nog niet dat het probleem is opgelost, aangezien de lange wachttijden zich ook voordoen bij de paspoortcontroles door de Koninklijke Marechaussee. Overigens hebben de militaire vakbonden aangekondigd dat, vanwege een jarenlang loonconflict met minister Hennis van Defensie, zij overwegen om de . Hierdoor worden de wachtrijen nog langer en lopen de vertragingen nog meer op. Schiphol schat in dat 400 tot 500 extra marechaussees nodig zijn voor een snellere doorstroom tijdens de paspoortcontroles. Het kabinet heeft reeds toegezegd dat de komende zomerperiode .    

Schadeclaim indienen bij Schiphol

Indien u schade heeft geleden door een gemiste vlucht als gevolg van de drukte en u wil Schiphol, uw luchtvaartmaatschappij of de overheid hiervoor aansprakelijk stellen, dan ligt de bewijslast in principe bij uzelf. U moet als eisende partij bewijsmateriaal verzamelen en daarmee aantonen dat het missen van de vlucht niet binnen uw risicosfeer ligt. Houd u er dan ook rekening mee dat het indienen van een schadeclaim bij Schiphol, de luchtvaartmaatschappij of de overheid niet altijd kans van slagen heeft. Met name het aansprakelijk stellen van Schiphol is onzeker te noemen, aangezien de langdurige wachttijden ook worden veroorzaakt buiten invloed van Schiphol om, namelijk door de Koninklijke Marechaussee (paspoortcontroles). 

Tips voor bewijsmateriaal bij een schadeclaim

Uw kans op succes op een schadeclaim wordt vergroot op het moment dat u . Schiphol adviseert passagiers om minimaal 2 tot 3 uur (afhankelijk van de eindbestemming) voor het vertrek van de vlucht aanwezig te zijn. In ieder geval moet u aantonen dat u tijdig op Schiphol was. Bagage-tags, waarop zichtbaar is hoe laat uw bagage is ingecheckt, kunnen als bewijsmiddel dienen.

Daarnaast kunnen foto’s ook als bewijsmiddel dienen. U kunt hierbij denken aan een foto op het moment van aankomst op de luchthaven, een foto van de wachtrij tijdens het inchecken en een foto van de paspoortcontroles. Wat betreft de foto’s is het wel van belang dat het tijdstip en de datum waarop de foto’s zijn gemaakt aangetoond worden. Controleer de instellingen van uw fototoestel of mobiele telefoon of deze gegevens worden opgeslagen tijdens het maken van foto’s.

Conclusie

Voorkomen is beter dan genezen, ga daarom op tijd naar het vliegveld. Indien u toch geconfronteerd wordt met schade als gevolg van lange wachtrijen op Schiphol kunt u uiteraard contact met ons opnemen. Wij bekijken dan samen met u wat de mogelijkheden in uw situatie zijn.

Share:

Share:

Voor alle juridische hulp