Icon SRK juridische vragen Consumenten en Geld

consumenten en geld

Koop op afstand

Veelgestelde vragen over koop op afstand

Wat is een koop op afstand?

Bij een koopovereenkomst op afstand hebt u als koper alleen op afstand contact met de verkoper van een product of dienst. U ziet elkaar bij het sluiten van de koopovereenkomst niet.

Bij kopen op afstand kunt u denken aan het kopen van producten of diensten:

  • bij een webshop;
  • via e-mail;
  • bij een postorderbedrijf;
  • via een bestelbon in een krant of tijdschrift;
  • per telefoon of fax.

Welke informatie moet de verkoper mij geven?

Bij een koopovereenkomst op afstand is de verkoper wettelijk verplicht u alle informatie te geven die voor de koop belangrijk is, zoals:

  • zijn eigen gegevens, waaronder het bezoekadres (dus geen postbusnummer);
  • de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst;
  • de prijs (inclusief btw en afleverkosten);
  • de termijn waarbinnen u het product eventueel terug kunt sturen.

De verkoper moet u deze informatie geven op een duidelijke en begrijpelijke manier. Dat moet hij schriftelijk doen, per e-mail. Het is niet voldoende als hij de informatie alleen telefonisch aan u doorgeeft.

Heb ik een bedenktermijn waardoor ik nog van de koop af kan?

Als u een product of dienst koopt op afstand, hebt u wettelijk recht op een bedenktermijn van 14 werkdagen. Binnen die termijn kunt u de koop opzeggen en het product terugsturen. U hoeft daar geen reden voor op te geven.

De bedenktermijn gaat in op de dag nadat u het product hebt ontvangen. Bij diensten gaat deze termijn in op het moment dat u de overeenkomst hebt gesloten.

Heeft de verkoper u geen informatie over de bedenktijd gegeven? Dan wordt de bedenktermijn verlengd tot 3 maanden. Levert de verkoper de ontbrekende informatie alsnog aan? Dan gaat de termijn van 14 werkdagen weer lopen.

U kunt een koop op afstand niet opzeggen als het gaat om:

  • bederfelijke producten, zoals eten en drinken;
  • kranten en tijdschriften;
  • producten die speciaal voor u zijn gemaakt;
  • cd’s, dvd’s en computerprogramma’s waarvan u de verzegeling hebt verbroken;
  • producten die u koopt op veilingen;
  • financiële diensten en producten (die hebben een eigen regeling);
  • logies en vervoer op een tijdstip of in een periode die u vooraf met de verkoper hebt afgesproken;
  • diensten die in één keer worden verricht;
  • diensten die (met uw instemming) al verleend of begonnen zijn voordat de bedenktijd is verstreken, bijvoorbeeld een abonnement voor een mobiele telefoon.

Moet ik nog wat betalen als ik de koop ontbind?

Bij ontbinding kan de verkoper u geen kosten in rekening brengen. Behalve de verpakkings- en portokosten voor het terugzenden van het product.

De verkoper moet u het aankoopbedrag binnen 30 dagen na ontbinding terugbetalen. U bent verplicht het product binnen 30 dagen na ontbinding retour te zenden.

Als u als koper met de verkoper of een derde – op grond van een overeenkomst tussen verkoper en derde – een financieringsovereenkomst hebt gesloten, kan deze ook zonder boete worden ontbonden.

SRK is gespecialiseerd in

Voordat u juridische stappen onderneemt kunt u misschien uw geschil al zelf oplossen. Klik hieronder op één van de onderwerpen om de veelgestelde vragen te bekijken.

Voor alle juridische hulp